Історія розвитку онлайн-освіти в УАУК

Сьогодні онлайн формат практикується скрізь, мабуть і в дитячих садочках. А ось як ми це починали впроваджувати у 2008 році. 

Українсько-американський університет Конкордія (УАУК) має значний досвід у сфері дистанційного навчання та якісної онлайн-освіти. Головною особливістю цієї віртуальної форми навчання в УАУК є його злагоджена партнерська взаємодія із зарубіжними університетами, використання у навчальному процесі англійської мови і типових бакалаврських і магістерських програм американських університетів, закордонних ресурсів.

У 2008 році розвиткові онлайн-освіти в УАУК посприяв спільний пілотний проект з партнером із США – університетом Indiana Wesleyan University – IWU (штат Індіана, місто Меріон, www.indwes.edu/). Перші три курси з мультинаціональних підприємств і політики бізнесу для бакалаврів і міжнародного менеджменту для магістрів викладалися англійською мовою командою із шести докторантів цього американського університету. Цей проект поклав початок історії розвитку дистанційної освіти в УАУК і надав викладачам і студентам нашого ЗВО добре розуміння продуктивної моделі якісної онлайн-освіти. З цього спільного українсько-американського пілотного проекту дистанційного надання якісної онлайн-освіти УАУК почав імплементувати її у своїй діяльності. Цей практичний досвід став у нагоді в період пандемії COVID-19 й дозволив викладачам і студентам УАУК «м’якше» перейти на вимушений онлайн і змішаний формат навчання.

В основу спільного пілотного проекту було покладено цінний багаторічний досвід IWU організації та надання онлайн-освіти як на території США, так і різних країнах світу.

Короткий опис пілотного проекту.

Для реалізації пілотного проекту керівництвом IWU та УАУК було обрано часткове онлайн групове аудиторне навчання. Керівниками проекту від IWU були Ph.D.: Джон Джонсон і Бойд Джонсон. Проект було розраховано на термін від 4-х до 8-ми навчальних семестрів для студентів-бакалаврів (із першого по четвертий рік навчання), для всіх студентів-магістрів, а також для слухачів курсів (навчання за курсовими формами навчання без отримання кваліфікаційних ступенів). Загалом – до 125 студентів і слухачів на академічний навчальний рік. На кожну дисципліну, яку викладали онлайн американські докторанти, УАУК призначав із свого професорсько-викладацького складу фасилітатора – активного і об’єктивного учасника процесу навчання в дистанційному режимі. Їх завданням було узгодження з американською стороною процесу онлайн навчання студентів УАУК, сприяння студентам під час занять в аудиторії, надавати їм допомогу в усвідомленні своїх загальних цілей навчання і досягнення результатів. Для підтримки віртуального середовища навчання викладачі IWU на основі власної платформи BlackBoard використовували спеціально розроблені інтерактивні курси з дисциплін за бакалаврськими та магістерськими програмами. 

Методика організації інтерактивного дистанційного навчання у пілотному проекті.

Під час весняного семестру 2008 року УАУК (у 2008-2016 роках – УАУК та IWU розпочали нову спільну програму дистанційного навчання для студентів УАУК. Було запропоновано три курси: багатонаціональне підприємництво та бізнес-політика (для бакалаврів) та міжнародний менеджмент (для магістрів). Кожний курс дорівнював трьом кредитам за американською університетською системою (6 ECTS) і складався з 45 аудиторних годин навчання: три аудиторні години (по 50 акад. хвилин кожна година) на тиждень протягом 15 тижнів (загальноприйнятого в університетах США терміну осіннього та весняного навчальних семестрів). Крім цього, для засвоєння матеріалу кожного три-кредитного курсу студент мав самостійно працювати до 90 поза-аудиторних годин. Консультації студентам надавали американськи докторанти (онлайн) і викладачі або фасилітатори УАУК. Протягом кожного семестру докторанти IWU у присутності фасилітатора та/або представника деканату УАУК проводили проміжні тести, а у кінці семестру – фінальні тести-екзамени. Курси були розроблені, представлені та викладалися англійською мовою докторантами IWU, серед яких були: Рональд О. Бренсон, Дуглас С. Браттейн, Шерон Рівз, Джон Раджанаякамам, Тім Макдональд та Джулі Д. Спікер.

Пілотний проект включав такі особливості:

Навчальний процес включав: тиждень інтенсивних високо інтерактивних викладацьких занять, проведених докторантами IWU (США) в аудиторіях УАУК (на початку кожного начального року); чотирнадцять тижнів інтенсивних високо інтерактивних викладацьких онлайн занять, проведених докторантами IWU із США; доступ до інноваційних технологій IWU (Blackboard, електронні бібліотеки та веб-ресурси IWU); онлайн-доступ до навчального сервера та науково-навчальних ресурсів IWU; доступність з будь-якої частини світу 24 години на добу, 7 днів на тиждень; ефективну та інтенсивну форму навчання: інтерактивні групові дискусії, тематичні дослідження, онлайн тестування та презентації, семінари та самостійні роботи студентів.

Важливим ефектом цього пілотного проекту онлайн-навчання стало сприяння онлайн-вивченню викладачами УАУК американського досвіду організації, ефективного проведення віртуального навчання та спонукання студентів і самих викладачів УАУК до дистанційного онлайн навчання в нашому кампусі в умовах України. 

Організатори й учасники пілотного проекту зазначили, що насправді це був майже ідеальний формат онлайн-навчання. Розрахований організаторами на 2-3 академічні роки, пілотний проект набув великої популярності як у американських докторантів і викладачів, так і студентів, викладачів, фасилітаторів УАУК. Фактично проект продовжувався до кінця 2013 навчального року,  виявився успішним початком розвитку дистанційного навчання в УАУК як однієї із основних форм надання вищої освіти і поклав початок широкому використанню в університеті формату онлайн-освіти.