Case-studies та їх використання в освітнім процесі

Любов Жарова, завідувачка кафедри міжнародних економічних відносин, бізнесу та менеджменту, доктор економічних наук, професор, міжнародна експертка Галузевої комісії:

“Студенти часто тяжіють до індуктивних способів пізнання, ніж дедуктивні, а це означає, що вони краще навчаються на прикладах. Тому використання тематичних досліджень і кейсів може бути дуже ефективною технікою в навчальному процесі. Така техніка не є новою, але постійно розвивається. Наразі можемо сказати, що загальним підходом є залучення студентів до використання їхніх знань для конкретних ситуацій. Формати бувають різні, від простого питання «Що б ви зробили в цій ситуації?» до детального опису ситуації з супровідними даними для аналізу. Використовувати простий сценарій або складний деталізований випадок залежить від цілей курсу.

Важливо, що більшість кейсових завдань вимагають від студентів відповіді на відкрите запитання або розробки рішення відкритої проблеми з кількома потенційними рішеннями. Вимоги можуть варіюватися від відповіді з одного абзацу до повністю розробленого групового плану дій, пропозиції чи рішення.

Узагальнюючи, серед елементів кейсів можна виділити:

  • Загальний опис ситуації,
  • Допоміжні дані, які можуть варіюватися від таблиць даних до посилань на URL-адреси, , зображень, відео чи аудіо тощо,
  • Формулювання завдання (одна із найважливіших частин, адже від коректності і чіткості завдання заложитиме результат роботи),
  • Рекомендації щодо виконання – індивідуально або в групах, для розвитку гнучких навичок.

В кожному кейсі необхідно фіксувати увагу студентів на проблемі та меті аналізу, дослідженню контексту ситуації що розглядається. Важливим є не тільки вирішення кейсу, але й визначення як застосувати ці рішення в інших подібних ситуаціях. Можна запропонувати також кілька кейсів, щоб студенти могли визначити як схожість, так і відмінності між випадками.

У підсумку, зазначимо, що одною з головних переваг навчання за допомогою тематичних досліджень є те, що студенти активно беруть участь у пошуку причинно-наслідкових зав’язків та узагальнень, абстрагуючись від прикладів. Це розвиває їхні навички та компетентності:

  • Вирішення проблем
  • Пошуку відповідного інструментарію (аналітичного, кількісного або якісного, залежно від випадку)
  • Прийняття рішень у ситуаціях з невизначеністю,
  • Роботи в умовах невизначеності та обмеження в часі,
  • Використання наявних знань та вмінь в нових комбінаціях,
  • Комунікацій та роботи в групі.”