Використання ШІ в навчанні та дослідженнях

Любов Жарова, завідувачка кафедри міжнародних економічних відносин, бізнесу та менеджменту, доктор економічних наук, професор, міжнародна експертка Галузевої комісії:

“В продовження дискусії минулого місяця щодо використання ШІ вважаю необхідним узагальнити спостереження щодо використання штучного інтелекту студентами та мого власного досвіду, які навички та вміння треба розвивати, щоб ефективно використовувати можливості технології.

Формулювання. Як колись казали при підготовці до випускних екзаменів – у питанні заховано половину відповіді. Цей підхід варто застосовувати при формулюванні завдань (питань) до штучного інтелекту (і не тільки). Найпер варто зрозуміти що саме ми хочемо запитати і на яку відповідь розраховуємо, а тоді чітко сформулювати питання. Формулювання проблеми – це роздуми перед тим, як спробувати підказати ШІ чого ми прагнемо; це окреслює фокус, масштаб і межі проблеми. Простіше кажучи, без глибокого розуміння проблеми, яку потрібно вирішити, ваші підказки не будуть ефективними — незалежно від того, наскільки добре вони сформульовані для ШІ.

Пошук. Ринок постійно розвивається, а це значить, що щотижня з’являються нлві продукти штучного інтелекту, і постає нове важливе питання – як визначити інструмент, який найбільше підходить для поставленого завдання. Це потребує ознайомлення з основними генеративними інструментами (алгоритмами) штучного інтелекту, такими як ChatGPT і Stable Diffusion, порівнювати результати у використанні пошукових систем із підтримкою штучного інтелекту, таких як Microsoft Bing і Google Bard, і, найважніше, вибрати найбільш відповідний до цілей дослідження.

Експеремент. Бажання експерементувати ішукати відповіді – необхідний елемент будь якого творчого завдання. Не має єдиної правильної відповіді і підходу пласебо у користуванні ШІ, тільки постійний пошук, практична взаємодія зі штучним інтелектом, процес проб і помилок, оцінка результатів дасть можливість ефективно і інновативно використовувати ШІ.

Критичне мислення. Інструменти генеративного штучного інтелекту іноді створюють неточний або необ’єктивний контент, не враховують всіх контекстів та передумов — можливо, це їх найбільше обмеження. Критичне мислення допомагає визначити та пом’якшити це обмеження. Необхідно перевіряти інформацію, мати сформовану власну точку зору для оцінки отриманої інформації чи аргументів.

Рефлексія  для розуміння власних емоційних реакцій на взаємодію зі штучним інтелектом, а також оцінці отриманих результатів. Це також дозволить уникнути спокуси замінити свої тексти відповідями ШІ, втрачаючи власний стиль і точку зору.

В підсумку хотіла би ще раз підкреслити, що штучний інтелект є інструментом, користування яким вимагає власного розвитку та розуміння цілі, для якої вдаємося допомоги ШІ. Ефективне використання розвиває

  • здатність ідентифікувати, аналізувати та визначати проблеми;
  • вміння розрізняти інструменти ШІ і вибирати найбільш відповідний до завдання
  • критичне мислення
  • здатність до рефлексії отриманих результатів.”