Освітні тренди 2024

Любов Жарова, завідувачка кафедри міжнародних економічних відносин, бізнесу та менеджменту, доктор економічних наук, професор, міжнародна експертка Галузевої комісії:

Аналіз публікацій, досвіду університетів й комунікації з колегами наводять на думку, що трендами нового року будуть:

Гібридні моделі навчання: хоча онлайн-освіта була в центрі уваги в роки пандемії, її еволюція не зупинилася. Ймовірно, 2024 рік принесе більшу інтеграцію онлайн- та офлайн-освіти. Важливо зауважити, що, на відміну від онлайн-навчання, викликаного пандемією COVID-19, справжнє гібридне навчання є продуманим і спланованим наперед – адаптована навчальна програма, розроблена оразу для гібридної моделі, а не адоптована. Це набагато більше, ніж просто взяти щоденну навчальну програму та подати її онлайн. Натомість гібридні моделі пробують поєднати особисту взаємодію з гнучкістю онлайн, що дозволяє викладачам та учням підвищити якість процесу та ефективність комунікацій. Гібридне навчання також може бути економічно ефективним.

Персоналізація на основі штучного інтелекту. ШІ також розширює вплив на навчальні процеси, генеруючи нові виклики та пропонуючи певні розв’язання.  ШІ також може автоматизувати адміністративні завдання, звільняючи час викладачів для більш змістовної взаємодії зі студентами. Незалежно від того, чи йдеться про адаптацію змісту курсу відповідно до індивідуального темпу навчання чи використання прогнозної аналітики для виявлення та підтримки студентів із групи ризику, ШІ змінює індивідуальний підхід до освіти.

Акцент на м’яких навичок.  Ринок праці постійно розвивається, і зараз роботодавці, як ніколи, цінують навички м’якого спілкування. М’які навички включають критичне мислення, здатність до адаптації та емоційний інтелект. Необхідно, щоб у навчальній програмі було зміщено фокус, інтегруючи більше навчання м’яким навичкам, щоб підготувати студентів до професійного середовища, яке постійно змінюється. Звичайно, бізнесу все ще потрібні працівники, які знають основи. Але розуміння навичок м’якого спілкування може бути різницею між гвинтиком у машині та тим, хто добре підготовлений до інновацій та змін в організації.

Децентралізовані освітні платформи. Децентралізовані платформи можуть запропонувати студентам більше контролю над своїми освітніми даними, обліковими даними та досягненнями. Це має допомогти зробити перекази між установами чи країнами більш плавними. Також важливим є тренд переходу до нетрадиційних моделей освіти, зокрема таких, як мікрошколи, невеликі навчальні заклади, що пропонують персоналізований досвід навчання. Пошуки децентралізованого та гнучкого підходу стимулює різноманіття форм та форматів освіти.

Навчання впродовж життя та мікро-курси – часи, коли освіта закінчувалася отриманням ступеня, відходять у минуле. Безперервне навчання стає нормою, а мікро-курси дозволяє отримувати певні навички, не вкладаючи коштів у повноцінні та тривалі навчальні програми.

Цим не вичерпується перелік трендів, і наприкінці року ми всі зможемо переконатися, які з них дійсно стали трендами, які тільки впливом моди. Проте найважнішим є можливість та бажання нашого ЗВО їм відповідати.