Використання ШІ в навчальному процесі (за результатами круглого столу з викладачами УАУК)

Наразі світ з захопленням обговорює можливості використання ШІ у різноманітних сферах. Застосування ШІ в освіті наразі викликає дискусії, але очевидно, що сучасна хвиля розвитку штучного інтелекту вже змінює освітні інструменти, трансформуючи освітні процеси. Зокрема ЮНЕСКО підкреслює, що важливо вести розмову щодо ролі ШІ в подоланні нерівності доступу до знань, досліджень і розмаїття форм культурного самовираження, а також дбати, щоб штучний інтелект не збільшував технологічні розриви всередині та між країнами. Слоган «ШІ для всіх» має полягати в тому, що кожен може скористатися перевагами технологічних інновацій та отримати доступ до її плодів, зокрема з точки зору інновацій та знань.

То які ж тренди можна виокремити (далеко не всі, але ті, які найбільш активно обговорювались на зустрічі викладачів університету, з урахуванням досвіду, специфіки предмету та особистих уподобань щодо викладення матеріалу).

Універсальний доступ для всіх студентів – ШІ можуть спростити створення глобальних класних кімнат доступними для всіх, у тому числі для тих, хто розмовляє різними мовами або має вади зору чи слуху

Допомога в технічному забезпечені навчального процесу, зокрема використання ШІ для аналізу рівномірності навантаження, пошуку «прогалин» в матеріалі, тестування завдань для самоперевірки, тощо. Також ШІ може спростити викладачам створення нових курсів, через інтерактивну підтримку та можливість гнучкого вдосконалення шаблонів, й швидкого аналізу найбільш проблемних тем для студентів. Наприклад, Coursera вже застосовує це – коли багато студентів дають неправильні відповіді на свої домашні завдання, система попереджає професора та пропонує майбутнім студентам персоналізовані повідомлення, які містять підказки щодо правильної відповіді.

Можливості урізноманітнення завдань, підвищення «творчої» компоненти, у тому числі використання ШІ для напрацювання навичок формулювання завдань  з пошуку та аналізу даних, з подальшою їх обробкою та інтерпретацією (критикою). Збільшуються й можливості «гейміфікації» навчального процесу, зокрема використання ШІ для візуалізації кейсів або тестуванні різних сценаріїв розвитку подій.

Можливостей, як і ризиків стає більше з кожним новим вдосконаленням пропонованих систем ШІ. Проте викладачі університету переконані, що ми повинні не опиратися змінам, а їх очолити. Тому проведене обговорення, то лише початок імплементації ШІ у освітні процеси університету, задля підвищення якості освітнього процесу, якій включатиме, крім іншого, навчання всіх його учасників (викладачів й студентів) та спільне тестування нового.