ШІ в освіті

Галина Бевзо, кандидат філологічних наук,  доцент, завідувачка кафедри  загальноосвітніх дисциплін:

 Штучний інтелект відкрив нову епоху викликів в освіті та незліченну кількість дискусій. Використання таких новітніх технологій було покликане розширити можливості пошуку потрібної інформації і аж ніяк – стати інструментом академічної недоброчесності.

Фальсифікація навчального процесу відбувається у тому випадку, коли здобувачі освіти копіюють згенеровані відповіді та видають за власні напрацювання. Звісно, такий прояв академічної недоброчесності є абсолютно помітним викладачу та часто має такі огріхи, як відсутність звязку між відповіддю та поставленим завданням, недостовірність викладених фактів, відсутність посилань на опрацьовану літературу та некоректна для академічного тексту структурованість.

Потенційний розвиток штучного інтелекту та його можливостей до генерування тексту, ілюстративного матеріалу та розв’язку задач та кейсів наштовхують викладачів на шлях використання ШІ в освіті «на стороні добра». Перед викладачами постає доволі посильне завдання: правильно інтегрувати ШІ в навчальний процес, розвиваючи аналітичні здібності та критичне мислення студентів. Ефективними стратегіями залучення генеративного штучного інтелекту до навчання є пошук вузькопрофільної літератури для подальшого опрацювання, додаткове пояснення певних теорій та аналіз або критика відповіді ШІ здобувачем. В цих випадках ШІ є вдалим інструментальним доповненням навчального процесу, але варто зважати на те, що в такому використанні є ризики фальсифікації відповіді.

Паралельно з цим, потрібно виховувати у здобувачів освіти культуру та етику використання новітніх інструментів штучного інтелекту. Чіткі норми використання ШІ під час виконання завдань мають бути прописані в силабусі, а загальна політика – в Положенні про академічну доброчесність університету.

Зазвичай неетичне використання ШІ замість власних відповідей студента пов’язане з низькою вмотивованістю та обмеженою залученістю в навчальний процес. Тому варто щороку/щосеместру переглядати та оновлювати змісту курсу у відповідності до актуальних питань сьогодення на найновіших тенденцій. Це не тільки робить курс більш цікавим для здобувачів освіти, а й постійно підвищує професіоналізм викладача.